Festiwal
Podsumowanie 30. Tarnowskiej Nagrody Filmowej
1 maja 2016 roku 30. Tarnowska Nagroda Filmowa przeszła do historii. Przez 9 dni festiwalu wybranych polskich filmów fabularnych kinomani zobaczyli na 32 seansach w sumie 59 filmów przedstawionych w konkursie głównym, na projekcjach specjalnych (w tym przedpremierowo ostatni film Andrzeja Żuławskiego „Kosmos”), w konkursie najlepszych bajek animowanych w ramach Filmów Młodego Widza, projekcjach dla młodzieży zaproponowanych przez zaprzyjaźniony festiwal Ale Kino!. Z filmowej oferty w trakcie trwania festiwalu w tarnowskim kinie Marzenie, jednym z najstarszych w Polsce (1913 r.), skorzystało blisko 5000 osób.
Jest to absolutnie festiwal nie drugi po Gdańsku i Gdyni, jak tutaj podają, ale jest to w ogóle miejsce najlepsze! - Jan Nowicki
Jubileuszowa edycja festiwalu wybranych polskich filmów fabularnych rozpoczęła się 23 kwietnia „Wieczorem Tarnowskim”, podczas którego widzowie mieli okazję poznać i spotkać się z tarnowianami związanym z X muzą. Wśród nich byli aktorzy (Joanna Sydor, Marcin Hycnar, Kamil Kula), scenarzyści i reżyserowie (Patrycja Nowak, Jacek Głomb, wspomniany już Marcin Hycnar) , scenograf (Małgorzata Bulanda), kompozytor muzyki filmowej i teatralnej (Paweł Sydor) oraz osoby zajmujące się historią kina i krytyką filmową (Roman Włodek, Łukasz Maciejewski). Po spotkaniu w Marzeniu wyświetlony został ostatni film Marcina Wrony „Demon”, również tarnowianina.
Podczas festiwalu kinomani spotkali się z przewodniczącym Jury 30. TNF, wybitnym aktorem, reżyserem, pedagogiem – Jerzym Stuhrem (Tarnowskie Centrum Kultury) oraz z twórcami filmów konkursowych, wśród nich: Filip Bajon, Kinga Dębska, Zbigniew Domagalski, Marcin Dorociński, Marian Dziędziel, Dariusz Gajewski, Włodzimierz Niderhaus, Jan Nowicki, Michał Rogalski, Tomasz Schurchardt, Agnieszka Smoczyńska, Adam Woronowicz (Klub filmowy). Tarnowski festiwal to również okazja do posiedzeń branżowych. Od lat w Tarnowskim Centrum Kultury odbywają się debaty Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych skupiające reprezentantów polskich kin i dystrybutorów (Artur Liebhart, Sławomir Salomon). Tarnów odwiedzili również producenci filmowi - Andrzej Orzechowski, Mariusz Włodarski, kompozytor Bartosz Chajdecki, przedstawiciele festiwalu Ale Kino! – Tatiana Kauczor-Radom - producent festiwalu i Jerzy Moszkowicz jego dyrektor, laureat Nagrody za całokształt i wkład w kinematografię 30. TNF – wybitny operator filmowy Witold Sobociński, przedstawiciele instytucji wspierających polską kinematografię: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Kina za Rogiem, Filmoteki Narodowej, Polski Światłoczułej, oraz przedstawiciele mediów. Warto wspomnieć o spotkaniu z krakowskim artystą Jackiem Sroką i Jarosławem Migoniem, twórcą filmów o malarzu (BWA Tarnów) czy kilkudniowym castingu do najnowszego filmu Doroty Kędzierzawskiej i Arthura Reinharta „Żużel” (Rynek).
Listę gości uzupełniają członkowie Jury 30. TNF związani z filmem: Ewa Braun (scenograf), Zygmunt Konieczny (kompozytor), ks. Andrzej Luter (filmoznawca), Jacek Petrycki (operator), Tadeusz Sobolewski (krytyk filmowy), Zbigniew Waleryś (aktor) oraz tarnowianka, Pełnomocnik ds. kultury - Krystyna Latała.
Jeśli ma się do czynienia z wybranymi filmami, to znaczy, że się ma do czynienia z jakąś taką elitą filmów aktualnie produkowanych w naszym kraju. I na tym festiwalu było bardzo zauważalna taka pieczołowitość nawet w tym, by bardzo różne gatunki kina zaprezentować. Były filmy z gatunku komediowego, były filmy z gatunku horror, thriller. Widać, że polskie kino zaczyna rozwijać się wszerz. - Jerzy Stuhr
Nowością tegorocznej edycji festiwalu było wyjście z filmowymi porankami dla dzieci poza salę kina Marzenie i Tarnów. Nagrodzone bajki podczas poprzednich edycji festiwalu na przestrzeni ostatnich 9 lat w sekcji dziecięcej zaprezentowane zostały w kinach w Brzesku, Dąbrowie Tarnowskiej (dwa seanse), Nowym Sączu (dwa seanse) oraz Tuchowie, na których były komplety.
Tarnowskiej Nagrodzie Filmowej towarzyszyły również wystawy, warsztaty i koncerty.
W Centrum Sztuki Mościce od 20 do 30 kwietnia można było zobaczyć wystawę plakatów twórcy afisza 30.TNF – Stasysa Eidrigeviciusa „Echo Paryża”, którą otwarł sam autor. W Tarnowskim Centrum Kultury podczas festiwalu prezentowana była monograficzna wystawa o laureacie Nagrody za całokształt: „Witold Sobociński. Wizualna ciągłość obrazu” udostępniona przez Muzeum Kinematografii w Łodzi, a na płycie renesansowego Rynku rzesze przechodniów i uczestników festiwalu zobaczyło dwie wystawy plenerowe Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej: „10 Lat emocji” i „Polskie drogi do Oscarów”.
Tradycyjnie, wielkim zainteresowaniem cieszyły się warsztaty filmowe dla dzieci i młodzieży: „Filmowanki i kropka” oraz „Nieme kino” Yacha Paszkiewicza. W sumie w zajęciach filmowych, podczas których najmłodsi i nieco starsi poznawali tajniki produkcji filmowej, udźwiękowienia, dubbingowania, tworzenia statuetek i plakatów, tworzenia krótkich filmów w technice Phenakistoscope wzięło udział 180 młodych uczestników.
Muzyka jest ważna tak samo w komedii romantycznej jak i w thrillerze. Jeśli w komedii romantycznej będziemy mieli słabą muzykę, to ten film nie będzie ciągnął, nie będzie żaru, nie będziemy chcieli się utożsamiać z bohaterami. Dlatego muzyka jest bardzo ważna. Jest kolejnym z elementów, które tworzą całość, co się nazywa film. Muzyka filmowa potrafi być niesamowita i wzruszająca. Jest piękna! - Marcin Dorociński
Od wielu lat tarnowski festiwal kojarzony jest również z koncertami muzyki filmowej w przestrzeni miejskiej. W tym roku odbyło się w sumie 8 imprez muzycznych w różnych miejscach. W Marzeniu podczas „Wieczoru Tarnowskiego” wystąpił zespół wokalny Monk. W Centrum Sztuki Mościce na inaugurację festiwalu odbył się koncert przygotowany specjalnie dla TNF przez jedynego polskiego laureata Grammy – muzycznego odpowiednia Oscara – Włodka Pawlika. W koncercie 30-lecia, Włodek Pawlik Trio Plus... kwartet zagrał filmowe kompozycje Krzysztofa Komedy oraz swoje własne z filmów „Wrony” czy „Rewers” , a z gościnnym udziałem solistów: Agnieszki Wilczyńskiej – laureatki Fryderyka w kategorii jazz, Piotra Zioły – młodego debiutującego wokalisty i Piotra Machalicy – wspaniałego aktora, i jak się okazało również wokalisty, wykonali kilka szlagierów z polskich filmów autorstwa Jerzego Matuszkiewicza, Henryka Warsa czy Władysława Szpilmana.
Od poniedziałku do piątku w godzinach wieczornych w namiocie festiwalowym na tarnowskim Rynku rozbrzmiewała muzyka młodych artystów, których twórczość, poza Mikromusic (ich piosenki wykorzystano w filmie „Chemia” Bartka Prokopowicza), mogłaby zilustrować niejeden film. Poza wspomnianym Mikromusic, który wystąpił z gościnnym udziałem Skubasa, zagrali również: Piotr Zioła - występując po raz pierwszy na żywo (!) ze swoim debiutanckim materiałem z albumu „Revolving Door”, Sayes – tarnowski rockowy kwartet prezentujący nowe piosenki, powracający po 4 latach The Cuts, których videoclipy to małe formy filmowe, zjawiskowy duet Coals, czy objawienie ostatnich dwóch lat na polskiej scenie - duet The Dumplings. Koncertom w namiocie towarzyszyły projekcje teledysków i specjalnie przygotowanych wizualizacji poszczególnych wykonawców na ekranie LED.
29 kwietnia w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, na zaproszenie organizatora festiwalu, przed kompletem publiczności wystąpiło Motion Trio. Koncert maestrów akordeonów został wzbogacony wizualizacjami obrazów Jacka Sroki wyświetlanymi na wielkim ekranie w horyzoncie sceny.
Ostatnim muzycznym akcentem 30. Tarnowskiej Nagrody Filmowej była Gala Wręczenia Nagród, która zwieńczona została koncertem orkiestry Sinfonia Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza na program którego złożyły się w dużej mierze filmowe tematy muzyczne Waldemara Kazaneckiego.
Galę poprowadzili: Marzena Rogalska i Ryszard Jaźwiński, a koncert Paweł Sztompke.
W muzycznych imprezach w ramach festiwalu uczestniczyło blisko 3400 osób. Tym samym we wszystkich propozycjach programowych wzięło udział ponad 9000 osób.
Laureaci 30. Tarnowskiej Nagrody Filmowej:
Nagroda Jury 30. TNF - Grand Prix – „Maszkaron” i 20.000 zł – „Intruz”, reż. Magnus von Horn
za uniwersalną opowieść o wyzwalaniu i przenoszeniu się zła. Debiutujący reżyser przekazał tę uniwersalną ideę w niezwykle oszczędnej i spójnej formie artystycznej
Nagroda Jury Młodzieżowego – „Kamerzysta” i 5.000 zł – „Intruz”, reż. Magnus von Horn
za oryginalną formę filmową, konsekwencję w prowadzeniu narracji oraz nieoczywistość w przedstawieniu dylematów i relacji pomiędzy bohaterami w filmie
Nagroda Publiczności – „Publika” i 10.000 zł – „Moje córki krowy”, reż. Kinga Dębska
Nagroda Jury Dziecięcego – „Maszka” i 5.000 zł – „Mały Rycerz” z serii „Kuba i Śruba” ze Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej
Nagroda Specjalna Jury 30. TNF – 5.000 zł – „Letnie przesilenie”, reż. Michał Rogalski
obraz pozbawiony, o młodych ludziach dojrzewających w czasach wojny
Nagroda za całokształt i wkład w polską kinematografię – „Filmowiec” i 15.000 zł – Witold Sobociński
Partnerem Głównym 30. TNF była Grupa Azoty